Ekzistensionalizm (latinca exsistensia-
varliq) XX ?srd? f?ls?f?d? ziyalilarin
baxislarina cavab vere bil?c?k yeni
dunyagorusu yaratmaq cehdi kimi
meydana g?lmis irrasionalist f?ls?fi
cereyandir. Esas numayendeleri
Haydegger , Yaspers (alman mektebi),
Alber Kamyu , Jan Pol Sartr (fransiz
mektebi) ve digerleridir. Ekzistensionalizmin ideya kokleri
heyat felsefesi, Qusserlin
fenomenologiyasi ve Kyerkeqorun
dini-mistik telimidir.
Ekzistensionalizmde ozunun sethi-
nikbin anlayisi il?, movcud c?miyy?tin
mutereqqi inki?afina inami ile birlikde
liberalizmin bohrani eks olunmusdur.
Ekzistensionalizm pessimizm
dunyagorusu kimi meydana gelmis ve
meseleni bele qoymusdur: tarix
felaketler qarsisinda liberal-mutereqqi
ideyalarini itirmis insan nece
yasamalidir? Ekzistensionalizm
maarifcilik ve klassik alman felsefesi
dovrunun rasionalizmine , hemcinin,
XIX esrin sonu ve XX esrin
evvellerinde genis yayilmis kantci -
pozitivist felsefeye cavab idi.
Ekzistensionalistlerin fikrince, rasional
tefekkurun esas ceheti ondan
ibaretdir ki, o, subyekt ve obyektin
eksliyi prinsipinden cixis edir. Buna
gore de, rasionalist butun gercekliyi,
o cumleden de insana yalniz elmi-
tedqiqat noqteyi-nezerinden baxir,
bu baximdan hemin yanasma
"simasiz" xarakter dasiyir. Eksine,
ekzistensionalizm sexsiyyetden
kenar, "obyektiv " elmi fikrin eksliyi
kimi cixis etmelidir. Belelikle,
ekzistensionalizm felsefe ve elmi bir-
birine qarsi qoyur. Meselen, M.
Haydeggerin dediyi kimi, felsefenin
predmeti varliqdan ibaret olmalidir.
Halbuki, elmin predmetini
"movcudluq" teskil edir. Varliq vasiteli
deyil(mucerred tefekkur vasitesile),
yalniz vasitesiz derk olunur, insana
onun varligi, shexsi movcudlugu, yani,
ekzistensiyanin vasitesi ile acilir.
Ekzistensiyada mehz subyekt ve
obyektin ne shuurlu-elmi, ne de
spekulyativ tefekkure muesser
olmayan hisselere parcalanmis
butovluyu movcuddur: adi heyatda
insan ozunu hec de hemise
ekzistensiya kimi d?rk etmir; bunun
ucun onun serhed (trasdentental)
situasiyada olmasi zeruridir,
ozunuderk prosesinde insanin ?lumle
uz-uze gelmesinden ehemiyyetli hec
ne ola bilmez. Ekzistensiya olan insan
ilk defe oz azadligini da tapmis olur.
Ekzistensiya termini ilk defe S.
Kyerkeqor terefinden isledilmisdir;
cereyanin numayendelerine gore bu
termin insanin "Men"inin ele bir
merkezi nuvesidir ki, onun sayesinde
insan empirik ferd kimi deyil, konkret,
tekrarolunmaz shexsiyyet kimi cixis
edir. Ekzistensionalizme gore azadliq
ondan ibaretdir ki, insan tebii, yaxud
sosial zeruretin tesiri altinda
formalasan bir eshya kimi cixis etmesin,
ozu-ozune secsin, ozunu h?r bir
hereketi, davranisi ile formalasdirsin.
Bununla da azad insan elediyi her
sheye gore mesuliyyet dasiyir,
"sheraitle" ozunu beraetlendirmir.
etrafinda bas veren her sey ucun
gunah hissi-azad insanin hissidir
(Berdyayev). Tarixde bas veren her
shey ucun insanin mesuliyyet dasimasi
barede ekzistensialistlerin fikri mehz
buradan cixir. Lakin, azadligin
subyektiv planda serhi sirf etik
baximdan deyerlendirilir.